lördag 2 oktober 2010

Troligen bra att Schlingmann försvinner

OK, nyheten börjar bli lite halvgammal nu, men jag tänkte ändå kommentera Per Schlingmanns avgång. Rent preliminärt tycker jag det troligen är bra att han avgår. Schlingmann var en av de minst liberala inom Moderaterna och stod bland annat bakom ett principiellt förkastlig förslag om påtvingad könskvotering i styrelserna i privata bolag, så han är därför en av de moderater jag tycker allra sämst om.

Anledningen att jag ändå har reservationen "troligen" är dels att Reinfeldt säger att han kommer att få ett nytt jobb i Moderaterna. Vissa tror att det innebär att han blir minister istället, men vi borde få slippa det eftersom regeringsformen uttryckligen förbjuder folk som varit svensk medborgare så kort tid som Schlingmann från att bli minister.

Dessutom vet jag knappt något alls om efterträdaren Sofia Arkelsten utöver det som nu framkommit i media, och det som framkommit är inte helt positivt. Bland annat säger Reinfeldt att Arkelsten ska leda omvandlingen av Moderaterna till ett "grönare" parti-som om den omvandlingen inte redan skett. Reinfeldt har ju redan varit internationell klimatkorsfarare och satt upp ett mål om en minskning av utsläppen med 40% till 2020. Hur ska partiet då kunna bli ännu "grönare"? Genom att kopiera Miljöpartiets ännu radikalare utsläppsmål? Troligtvis och förhoppningsvis är det bara tom retorik, men det är ändå lite lätt oroväckande.