lördag 17 december 2011

Julen är en sekulär högtid

Paulina Neuding reflekterar över hur hon som judinna ska förhålla sig till julen så här en vecka före julafton och kommer fram till att hon och andra judar bör glädja sig med de kristna. Klokt, men jag hoppas att hon också glädjer sig med dem av oss som firar jul och som är agnostiker eller ateister.

Att julen skulle vara enbart eller ens primärt en kristen högtid är nämligen en myt. Julen, eller julblot, som det kallades på fornnordiska var nämligen ursprungligen en högtid i nordeuropeiska samhällen som firades för att man nu nått årets mörkaste tid och nu bara hade ljusare tid framför sig (tills nästa år då). De kristna insåg att det skulle vara lättare att ta över högtiden än att utplåna den varför de beslutade sig för att fastställa Jesus födelsedag till 25 december (i själva verket finns det inget omnämnande i bibeln eller andra samtida skrifter om vilken dag Jesus föddes).

Men, kanske någon invänder, religioner är inte något som kännetecknas av att vara faktabaserade, och även om den kristna julen hittades på för att monopolisera högtider så har den blivit det en kristen högtid nu.

Det är delvis korrekt i bemärkelsen att för de kristna som firar den så är det något de upplever att de gör för att högtidlighålla Jesus födelse. Men för oss andra så innehåller den enbart ickekristna inslag som jultomte, julklappar, julgran, julmust, julskinka med mera. Det finns inget kristet med oss ickereligiösas julfirande. Med tanke på det och att julen som sagt föregick kristendomen så finns det ingen grund för att beteckna ickereligiösas julfirande som kristet i något avseende.

Däremot finns det för de flesta kristna intressant nog många ickekristnas inslag då de i allmänhet brukar ha med exempelvis jultomte och julgran.

Så julen är en sekulär högtid till sin natur, något det faktum att kristna intalar sig att deras messias föddes under den tiden inte ändrar på