lördag 25 februari 2012

Är staten värre alkoholförmyndare i Finland eller Sverige?

I förra inlägget nämnde jag att det i Sverige är olagligt att överlämna champagne liksom alla andra drycker starkare än folköl till en 18-åring, medan det i Finland är tillåtet att överlämna champagne liksom alla andra drycker med en alkoholhalt under 22% (dvs allt utom sprit) till 18- och 19-åringar. Av detta kan man få intrycket att Finland är mer alkoholliberalt än Sverige. Det är det också, för 18-och 19-åringar, men för alla som är 20 eller äldre så är den finska staten värre förmyndare än den svenska.

Finland har liksom Sverige ett statligt drivet detaljhandelsmonopol för starköl, starkcider, vin och sprit, fast där kallas det för Alko istället för Systembolaget, så på den punkten är båda staterna i princip lika oliberala.

Vad gäller alkoholskatten så verkar den vara högre i Finland än i Sverige. Priserna exklusive skatt borde vara ungefär lika hög i Finland som i Sverige så därför är prisskillnaden inklusive skatt en indikator på hur hög den är.

Enligt Alkos hemsida är det billigaste starkölet Olvi export (alkoholhalt 5,2%), som exklusive pant kostar €1.30 för en 33 cl flaska. Då euron står i 8,82 kronor nu, motsvarar det 11,40 kronor. Det billigaste starkölet på Systembolaget med samma alkoholhalt, Femkommatvåan, kostar som kontrast 10,40 kronor exklusive pant för en 50 cl burk. Det är alltså billigare med 50 cl öl i Sverige än 33 cl i Finland (och nej, det fanns ingen 50 cl förpackning som var billigare i förhållande till volymen än Olvi export). Literpriset är alltså hela 67% högre i Finland än i Sverige.

För vin föreligger liknande förhållande. Det billigaste 3 liters lådvinet i Finland var Magyar Fehér Bor, som kostade €24.40, eller 215 kronor. Som kontrast kostar det billigaste lådvinet på Systembolaget, Castillo de Gredos, 137 kronor. Vinpriset är alltså 56% högre i Finland än i Sverige.

Hur är det med priset på sprit i Finland då? Jag försökte kolla det också, men fick då meddelandet :

"Enligt 33 § alkohollagen är reklam och indirekt reklam för starksprit och annan verksamhet för främjande av försäljningen av starksprit förbjuden.

Därför visar vi på våra webbsidor inga alkoholvaror med en alkoholhalt på över 22 volymprocent."

Detta lämnar väl inget tvivel om att den finska staten är en värre förmyndare vad gäller sprit också.