söndag 26 februari 2012

Svensk seger i finländsk schlager

Jag är i och för sig inte mycket av schlageranhängare, men jag finner det ändå intressant att vinnaren i den nationella schlagerfinalen i Finland var sångerskan Pernilla Karlsson med låten "När jag blundar". Låten kan ses och höras i nedanstående videoklipp:

Då folks musikaliska smak varierar så är det nog olika åsikter bland läsarna om hur bra den är. Min åsikt är att den är hyfsat bra, men långtifrån den bästa låt jag hört. Huruvida den rent musikaliskt är bättre än de finskspråkiga bidragen har jag svårt att bedöma då jag inte hört de flesta av dem (de jag hört var dock sämre).

Det mer allmänt intressanta är dock det faktum att en svenskspråkig sångerska och låt vann i Finland illustrerar att den svenskfientlighet som partiet Sannfinländarna (eller Perussuomalaiset som de nog föredrar att kallas) stått för bara delas av en liten minoritet av finnarna.