torsdag 26 december 2013

Zlatan blir politiskt inkorrekt

Sveriges klart bäste fotbollsspelare Zlatan Ibrahimovic har nu hamnat i onåd efter att ha kommenterat att en journalist frågat honom om Lotta Schelin eller han själv var bättre anfallare så här:
"När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare?
Jag fick en fråga i somras om vem som är bäst, jag eller Lotta Schelin. Du skämtar med mig, va? Du skämtar med mig. Ska jag behöva svara där?"
Samt kommenterat kontroversen kring att den manliga spelare som gjort fler landskamper, Anders Svensson, fick en bil, vilket inte den kvinnliga spelare, Therese Sjögran, som spelat något fler matcher fick så här:
Med all respekt för det damerna gör, de har gjort det fantastiskt bra, men du kan inte jämföra herrfotboll med damfotboll. Det är ett dåligt skämt som inte ens går hem i Rosengård.
Snälla, lägg ner! Herregud. Det går inte att jämföra. Det är bättre att vi är på den linjen än att vi sänker hela hans värde för att jämföra honom med damernas individuella prestationer. De kan få en cykel med min autograf så blir det bra. All respekt för damerna, men de ska få efter det de spelar in. Man ska jämföra på det sättet."
Sanningen är förstås att Zlatan självfallet är den bättre spelaren. Hade inte herrspelare varit mycket bättre hade det inte funnits någon anledning att överhuvudtaget ha separata herr- och damlandslag. Att det upprättats separata lag beror på att om man hade haft ett enda lag med könsneutral antagning så hade det laget blivit lika enkönat manligt som det nuvarande herrlaget.Enda chansen för kvinnliga spelare att komma fram är alltså att ha separata lag.

Sen är det ett faktum att herrfotbollen drar in långt mycket mer pengar till Fotbollsförbundet än damfotbollen, vilket då innebär att herrfotbollen subventionerar damfotbollen ordentligt. De pengar herrlandslaget drar in räcker mer än väl till en bil, medan damlandslagets pengar inte räcker till att ens täcka de egna kostnaderna för matcherna.

Zlatan kanske uttryckte sig onödigt provokativt, men att det han säger i grunden är sant är uppenbart för alla utom de extremaste feministerna. Att det blir en kontrovers kring detta illustrerar hur överrepresenterade extrema feminister är i journalistkåren.

Inga kommentarer: