söndag 1 december 2013

Aftonbladet som påvens budbärare

Katrine Kielos uppmärksammar att påven Franciskus skrivit något antikapitalistiskt och antyder att vi därför också borde vara antikapitalistiska. Inga egentliga sakliga argument utan i princip ett rent auktoritetsargument. Men om påven står för en högre sanning när det gäller ekonomi innebär det också att den katolska kyrkans motstånd mot exempelvis homosexualitet, aborter och skilsmässor är korrekt också?

Men påven är mer upplyst än sina företrädare i dessa frågor, antyder dock Kielos, eftersom han sagt att man bör visa kärlek, inte fördömande, mot homosexuella. Men påven har på intet vis sagt att homosexualitet inte är en synd, utan han har gjort en distinktion mellan synden och syndaren. "Älska syndaren-hata synden", med andra ord, något som är i linje med kristen tradition (Ni har säkert hört om bibelberättelsen där Jesus räddar en otrogen kvinna från att bli stenad till döds (med orden "låt den som är utan synd kasta den första stenen" till pöbeln som ville döda henne) och därefter säger åt henne "gå nu och synda inte mer") och som ser exempelvis homosexuell läggning eller den moraliska svaghet som får vissa att skilja sig eller göra abort som en sjukdom.

Nästan alla skulle nog säga att man inte bör hata den sjuke (utan tycka synd om denne och försöka bota denne) samtidigt som man bör hata sjukdomen, ungefär så är Franciskus syn på homosexualitet och andra saker som är en synd enligt katolsk doktrin. Detta är som sagt i linje med traditionell katolsk och kristen syn, men att det är minst sagt anmärkningsvärt att det framhålls som positivt på Aftonbladets ledarsida.

Inga kommentarer: